جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای جامع اسباب کشی صفر تا صد

در این مقاله به روش های اصولی بسته بندی و نقل مکان با استفاده از انواع کارتن اسباب کشی برای بسته بندی وسایل منازل واداره می پردازیم با ما همراه باشید با مقاله راهنمای اسباب کشی.

اگر شما هم قصد نقل مکان به خانه جدید را دارید این مقاله را به دقت بخوانید تا وسایل مهم وشکستنی خود را بدون کوچکترین اسیبی به مقصد برسانید.

چگونه تلخی ها را شیرین کنیم ؟

همیشه زمانی که صحبت از اسباب کشی می شود اولین چیزی که به ذهنمان میرسد سختی ها و تلخی های حاصل از شکستن وسیله ای است که مارا آزار میدهد.

اما می توان این تلخی ها را با کارتن های مخصوص و بسته بندی به روش اصولی تبدیل به شیرینی کرد که اصول کاربردی را در پایین به طور کامل آموزش می دهیم تا از رویای رفتن به خانه جدید بدون هیچ کابوسی لذت ببرید.

تهیه کارتن مخصوص

مهم ترین امر در اسباب کشی و سلامت وسایل در طول نقل مکان استفاده از کارتن های مخصوص می باشد.

این کارتن ها تاثیر بسزایی در محافظت از وسایل شکستنی دارند.

و همچنین این کارتن ها در انواع و اندازه های مختلف در بازار موجود می باشند که با توجه به میزان اهمیت وسیله می توانید از کارتن های تک لایه , سه لایه , پنج لایه و هفت لایه استفاده کنید.

بسته بندی وسایل

برای اسیب نرسیدن به وسیله ها و تلخی های ناشی از این موضوع بعد از اسباب کشی باید اصول بسته بندی رعایت شود. در بسته بندی توجه داشته باشید که هر اندازه که با وسواس بیشتری وسایل مهم و شکستنی را بسته بندی کنید در نهایت با خیال راحت تری انها را در خانه جدید باز می کنید.

برای بسته بندی وسایل به کارتن بسته بندی , کاور و کیسه , ملزومات بسته بندی مانند چسب و همچنین لفاف نیاز دارید.

بسته بندی وسایل

ابتدا متناسب با اندازه وسیله کارتن مورد نظر را انتخاب کنید و سپس وسیله را درون کارتن قرار دهید و با توجه به اهمیت وسیله می توانید از نایلون های حباب دار جهت پر کردن فضای خالی کارتن استفاده نمایید. همچنین می توانیدبه جای نایلون حباب دار از لباس ها و روزنامه ها جهت پر کردن فضای خالی استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که مهترین مرحله در اسباب کشی مرحله ی بسته بندی می باشد چون این مرحله مشخص کننده وضعیت سلامت وسیله شما در انتهای کار می باشد.

بهتر است وسایلی مانند بشقاب را با کمی فاصله از هم قرار دهیم و با گذاشتن نایلون های حباب دار بین انها سلامت وسایل شکستنی خود را تضمین کنیم.

مراقب چیز های ارزشمند باشید

قبل از اثاث کشی مدارکی مانند شناسنامه وگذرنامه، اسناد ملکی و  بانکی، اوراق بهادار، سوابق تحصیلی و پزشکی و … را جدا کرده دسته بندی کنید و به همراه طلا، جواهر، سکه و پول نقد منزل در کیفی مشخص قرار دهید. این اجناس حتما با وسیله شخصی حمل شوند و بهتر است که حتی قبل از جابجایی به منزل یکی از نزدیکان منتقل شود تا در شلوغی روز اسباب کشی اتفاق ناگواری رخ ندهد. برای اجناس گرانبهای خاصی مثل عتیقه، یادگاری خانوادگی، فرش یا تابلو هنری نیز می توانید این کار را انجام دهید.

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید تهیه پشتیبان ( Back Up ) از اطلاعات شخصی و کاری خود در رایانه منزل است که ممکن است در این جابجایی از بین برود و مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاورد.

یکی از نکات مهم دیگر در ایمنی اثاث کشی بسته بندی کامل همه اجناس است اگر تمام وسایل شما بسته بندی شده در کارتن باشد از آشفتگی در جابجایی جلوگیری می شود و  بدلیل مشخص نبودن محتویات هر کارتن احتمال سرقت احتمالی کاهش می یابد به قول معروف ” دزد بازار آشفته می خواهد “.

خانه جدید را قبل از انتقال کارتن ها تمیز کنید

در این قسمت از مقاله راهنمای اسباب کشی توصیه می کنیم حتما یک یا دو روز قبل از شروع کار از تمیزی خانه جدید مطمئن شوید.

اگر با وسایلتان به خانه جدید بروید و بعد از چیدن وسایل در منزل جدید بخواهید به تمیز کردن خانه بپردازید. خستگی حاصل از نقل مکان را دوبرار کرده اید و باید سطح هر شی را به طور جداگانه تمیز کنید که این کار خود از انتقال اسباب نیز سخت تر می باشد.

البته اشکالی ندارد اگر در روز اسباب کشی هم به تمیز کردن خانه جدید بپردازید اما بسیار ناراحت کننده است که هنگام چیدن وسایل با گردوغبار و کثیفی خانه جدیدتان مواجه شوید.

بسته بندی گل و گیاه

اگر شما هم عاشق گل و گیاه هستید و به پرورش انها در خانه می پردازید حتما لازم است که برای انتقال انها را بسته بندی کنید تا مشکلی برای انها پیش نیاید.

بهترین روش بسته بندی گل و گیاه

برای گل های بزرگ چاره ای نیست جز این که انها را به همان صورت در وسیله نقلیه قرار دهیم.

اما برای گل های کوچک می توانید چند عدد از انها را درون یک کارتن یا جعبه پلاستیکی و چوبی قرار دهید وفضای خالی بین گلدان ها را در صورت نیاز با نایلون های حباب دار پر کنید تا در حمل و نقل کارتن ها دچار مشکل و شکستگی نشوند.

سپس درون هر گلدان به اندازه بلندترین گل درون کارتن یک چوب قرار دهید. می توانید روی جعبه و هچنین طرفین ان را با یک پلاستیک نازک بپوشانید . و حتما توجه داشته باشید که سوراخ هایی را روی پلاستیک برای تنفس گیاه باز بگذارید

بسته بندی وسایل بزرگ مانند یخچال

طبق سوال های شما که ازما پرسیدید تصمیم گرفتیم تا روش بسته بندی یخچال را هم توضیح دهیم .

قدم اول : تهیه کارتن مخصوص یخچال

برای این منظور اگر کارتن یخچال خود را نگه داشته اید می توانید از آن استفاده کنید . اما اگر شما هم مانند اکثر مردم کارتن های وسایل خانه را دور می اندازید باید کارتنی مطابق با یخچال خود تهیه کنید.

قدم دوم : خالی کردن یخچال

اگر نگران خراب شدن مواد غذایی یخچالی در حین رفتن به خانه هستید می توانید از عایق های فیبری که در اندازه های مختلف تولید می شوند استفاده نمایید.

بعد از خالی کردن یخچال به دقت آن را تمیر کنید تا درون خانه جدید هنگام باز کردن در یخچال با کثیف بودن یخچال روبرو نشوید.

قدم سوم : حمل یخچال تا ماشین

برای حمل یخچال نیاز به چهار نفر دارید تا چهار گوشه یخچال را بگیرند و ان را حمل کنند

قبل از حمل یخچال دقت داشته باشید که شش گوشه یخچال را با فیبر پر کنید تا در هنگام ضربه های ناگهانی به یخچالتان آسیب نرسد.

امیدواریم از مقاله راهنمای اسباب کشی نهایت بهره را برده باشید.

شرکت حمل و نقل را انتخاب کنید

یکی از مهمترین مسائل در اثاث کشی پس از بسته بندی مناسب امر جابجایی و حمل و نقل است. این که وسایل چگونه جابجا شوند در سالم رسیدن کالاها موثر است ولی به این مسئله باید مسائل روانی روز اسباب کشی را به آن اضافه کرد که در بعضی مواقع متاسفانه بیش از همه مسائل افراد را اذیت می کند.

باربری خوب در ایران به شرکتی می گویند که تا حدودی وقت شناس بوده، حین کار دبه نکند و تا حدودی منصف باشد، در حمل و چیدن اثاثیه در کامیون دقت لازم را بکند و موقع اتمام کار به خاطر انعام کارگرها آبروی ما را جلوی همسایهها در محل جدید نبرید.. ولی اگر بخواهیم ایده آل بنگریم می توان این موارد را نیز به آنها اضافه کنیم.

  • ارائه مشاوره کامل در تمام مراحل کار با ادبیات مشتری مدارانه
  • تشریح جزئیات خدمات و پیشنهاد منصفانه ترین و بهترین پیشنهاد با توجه به شرایط شما
  • بستن قرارداد مکتوب با تشریح تعهدات طرفین
  • وقت شناسی و انجام کلیه کارهای محوله با رعایت اخلاق و وجدان کاری
  • استفاده از پرسنل مودب، صبور، مجرب و آموزش دیده منظم و مرتب با لباس آراسته
  • جابجایی وسایل با رعایت اصول حرفه ای و وجدان کاری
  • استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوص و مدرن مانند چرخ دستی های مخصوص حمل بار با کاربردهای مختلف، ماشین های جک دار، بالابر های مخصوص و … که امروزه توسط شرکتهای معتبر خارجی استفاده و کار نقل مکان را با سرعت، دقت و ایمنی بالاتر انجام می دهند.
  • همراهی پرسنل باربری در جابجایی کالاها بزرگ و کارتن ها در منزل جدید تا حد امکان
  • پیگیری تمام مراحل کار از ابتدا تا انتها و رفع مشکلات احتمالی توسط شرکت
  • اطمینان از رضایت مشتری و استقبال از پیشنهادات و انتقادات و جامه عمل پوشاندن به آنها

ولی فعلا به همون چند ویژگی اول قناعت می کنیم.

توجه به نکاتی مثل داشتن مجوز و نام آشنا بودن شاید تا حدی بتواند به ما در انتخاب کمک کند ولی این نکات تضمین کننده خدمات مناسب نیست خصوصا در ایران که متاسفانه برندها تنها ابتدای کار خود کیفیت تولیدات و خدماتشان مناسبتر و بالاتر از رقبا است. و نکته دوم این است که بعضی شرکتهای صاحب نام چون اسباب کشی کاری نیست که مردم با آن مدام درگیر باشند و بعضی افراد، خصوصا زوجهای جوانتر شاید در طول عمر خود تا بحال اسباب کشی نکرده باشند از ناآگاهی مشتریان از قیمتها و استانداردهای کار سوء استفاده می کنند. معمولا تجربه دوستان و آشنایان و بهتر از آن سفارش آنها در صورت داشتن آشنایی در این شرکتها بیش از هر چیز کمک می کند.

در هر صورت پس از انتخاب باربری باید بسته به فصل جابجایی حداقل یکی دو هفته مانده به اثاث کشی با شرکت مربوطه صحبت و به اصطلاح رزرو کنید و یک الی دو روز مانده نیز این قرار را نهایی و چک کنید.

از اطرافیان کمک بگیرید

یکی از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید این است که تمام کارها بر عهده یک نفر قرار می گیرد و ناگزیر ممکن است دچار اشتباه در تصمیم گیری در اثر فشار بیش از حد بشود.

سعی کنید با توجه به ساعات آزاد افراد خانواده با برنامه ریزی برای هر روز کاری را مشخص و طبق برنامه پیش بروید.

اگر می توانید از فرزندانتان کمک بگیرید سعی کنید با محول کردن بخشی از کار یا حداقل پذیرش مسئولیت اتاق خودشان، هم کار خود را سبکتر کنید هم حس وظیفه شناسی را در آنها تقویت کنید.

در حین کار بسیار مراقب کودکان باشید تا نه به خودشان آسیب برسانند نه به اثاثیه.

اگر می توانید و نگران مسائل حاشیه ای این کار نیستید از دوستان و فامیل برای بسته‌بندی کمک بگیرید. می توانید با هماهنگی با آنها با تهیه یک غذای ساده این کار را به یک دور همی تبدیل بکنید تا این کار سخت و مشکل تبدیل به یک کار لذت بخش شود. البته مواظب باشید که با شلوغ کردن بی مورد کار بدتر نشود و با یک برنامه ریزی و تقسیم وظایف کارها سریعتر و بدون تداخل انجام شود.

اگر افرادی قرار است به شما کمک کند با مشخص کردن وظیفه برای هر فرد از آشفتگی و تنش بی مورد جلوگیری کنید.

اگر بدلایل مختلف نمی توانید خیلی از اطرافیان در مراحل مختلف بسته بندی کمک گرفت ولی بهتر است حداقل در روز جابجایی از چند نفر از بستگان یا دوستان نزدیک کمک بگیرید.

یکی از مهمترین مسائل در روز جابجایی کودکان هستند سعی کنید تا با هماهنگی قبلی یکی از بستگان نزدیک بچه ها را به آنها بسپارید تا هم نگران آسیب دیدن آنها نباشید هم تمرکز شما در جابجایی از بین نرود.

اگر بتوانید در روز اثاث کشی دو تیم تشکیل دهید یک تیم در بالا به کارگران اولویت بردن کارتن ها را تعیین کنند و نکاتی از جمله سنگین بودن یا شکستنی بودن کارتن ها را به کارگرها یادآوری کنند و حواسشان باشد تا نکته ای جا نماند و تیم دوم در پائین کنار ماشین قرار گرفته و بر کار کارگرها هنگام چیدمان نظارت میکنند تا اولا کارتن ها به درستی چیده شوند و کارتن های شکستنی زیر کارتن های سنگین قرار نگیرد و هم از تمام فضای مفید ماشین به درستی استفاده شود البته اگر از شرکت حمل و نقل اطمینان خاطر ندارید شخصی هم در راهرو مواظب حمل و نقل کالاهای بزرگ باشند تا آسیب به راهروها نرسد. البته دقت داشته باشید که اگر برنامه ریزی و هماهنگی مناسب بین این گروهها نباشد ممکن است نتیجه مطلوب بدست نیاید و اگر نمی توانید این کار را به نحو احسن انجام دهید بهتر است ” عطایش را به لقایش ببخشید “.

نکات پایانی

امانتیها را پس بدهید و یا پس بگیرید. خیلی اوقات افراد در مراوده با همسایگان خود چیزهایی مانند ظروف، ابزار آلات، کتاب، اسباب بازی، فیلم و موسیقی، وجه نقد و … را ممکن است رد و بدل کنند قبل از اینکه حسابی درگیر بسته بندی شوید تکلیف آنها را مشخص کنید.

اگر قصد جابجایی به شهر دیگری دارید حتما ماشین را بازدید فنی کنید و اگر نیاز به تعمیرات دارد آن را به تاخیر نیاندازید تا در راه به مشکل بر نخورید.

در بعضی از مجتمع های مسکونی بدون تسویه شارژ ساختمان اجازه رفتن از خانه را نمی دهند پس زودتر با مدیریت ساختمان صحبت و تکلیف این مسئله را روشن کنید تا در گیر و دار جابجایی به مشکل بر نخورید.

خسته نباشید، امیدواریم از اینکه برای خواندن نکات کلی که در بالا ذکر شده وقت گذاشتید پشیمان نشده باشید و تمایل داشته باشید ادامه مطلب را نیز خصوصا در بحث بسته بندی نیز مطالعه کنید. ما تمام تلاش خود را کرده ایم که مطالب را در عین گویا بودن مختصر کنیم.

اصول بسته بندی در اسباب کشی

جستجو

نوشته های تازه

فهرست مطالب